Actuala infrastructura va actiona ca o piedica pentru cresterea economica(sept. 17, 2017)

Consiliul Investitorilor Straini (FIC) considera ca infrastructura este esentiala pentru dezvoltarea economica a Romaniei, fiind unul dintre cei trei piloni pe care tara noastra trebuie sa se concentreze daca vrea sa devina una dintre primele zece economii ale Uniunii Europene.

„Infrastructura de transport din Romania s-a dezvoltat foarte lent in ultimele decenii, din cauza unui cumul de factori precum: lipsa unei liste cu prioritati, discontinuitatea deciziilor de politici publice si slaba coordonare in executarea proiectelor abordate. Datele statistice sustin aceasta concluzie. Romania se apropie cu pasi rapizi, daca nu cumva a ajuns deja, in punctul in care actuala infrastructura va actiona ca o piedica pentru cresterea economica. Pentru a atinge nivelul standardului de viata din tarile vestice, Romania are nevoie de cel putin doua decenii de crestere economica puternica peste media europeana. Fara realizarea imediata a unor investitii solide in infrastructura, va fi imposibil de sustinut actuala crestere economica pe termen mediu si lung”, arata FIC, intr-un comunicat.

Conform Raportului de Competitivitate Globala 2016-2017, Romania se afla pe locul 88 din 139 de tari in ceea ce priveste calitatea infrastructurii, coborand doua pozitii fata de clasamentul din 2015-2016. De asemenea, Raportul de tara al Romaniei din 2017, elaborat de Comisia Europeana evidentiaza faptul ca in ultimul deceniu, Romania a inregistrat cea mai mare rata a investitiilor publice din UE si per ansamblu s-au inregistrat imbunatatiri. In ciuda acestui aspect, Romania se situeaza in continuare pe ultimul loc in UE in ceea ce priveste perceptia despre calitatea infrastructurii.

FIC considera ca eforturile depuse pana in prezent se dovedesc a fi insuficiente, asadar este vitala o schimbare in privinta abordarii proiectelor de infrastructura, autoritatile trebuind sa tina cont de mai multe aspecte cheie pentru dezvoltarea acesteia.

Unul dintre aceste aspecte, potrivit FIC, este trasarea unor obiective bine definite. „In prezent nu sunt clare prioritatile pentru urmatorii 3-5 ani, nici forma de finantare si nici modul de implementare a proiectelor de infrastructura”, considera FIC.

Totodata, potrivit FIC, Compania Nationala de Investitii Rutiere (CNIR) are nevoie de un cadru adecvat de guvernanta corporativa pentru a asigura un management de calitate, iar aceasta entitate ar trebui sa intre sub incidenta Legii nr. 111/2016 privind guvernanta corporativa. In acelasi timp, sunt importante clarificari cu privire la scopul si obiectivele CNIR, dar si desemnarea unitatii care se va ocupa de managementul proiectelor, mai ales ca lipsa managementului profesionist si a expertizei au condus de multe ori la intarzierea proiectelor fara motive intemeiate;

„Extrem de importante si pertinente pentru proiectele de infrastructura sunt claritatea, ierarhizarea si schemele de finantare, nu numai pentru facilitarea dezvoltarii unei infrastructuri puternice, ci si pentru depasirea blocajelor existente in prezent, care determina intarzieri in desfasurarea proiectelor. Este necesar un efort comun interinstitutional pentru realizarea acestui lucru”, mai arata reprezentantii FIC.

Ei mai considera drept aspect importante si definirea clara a criteriilor si prioritatilor investitionale ale Fondului Suveran de Dezvoltare si Investitii pe care Guvernul il infiinteaza, crearea unui cadru coerent pentru noua lege a parteneriatului public-privat, aspect pe care formele anterioare ale legii nu l-au avut si accelerarea absorbtiei fondurilor UE, intrucat aceasta continua sa fie foarte lenta. Fara fondurile UE, va fi aproape imposibil ca proiecte mari de infrastructura sa se dezvolte in Romania, spun reprezentantii.