Denumirea firmei, emblema si marca inregistrata, care este cea mai potrivita si cand se folosesc? (04 Jan, 2020)

Intr-un articol anterior am facut cateva recomandari privind denumirea firmei. Va invit sa cititi acest articol aici. Acum voi face doar cateva consideratii generale privind denumirea firmei legat de imaginea societatii dumneavoastra.

Alegerea unei denumiri potrivite pentru firma dumneavoastră nu este un demers usor. Dincolo de faptul ca aceasta denumire trebuie sa fie semnificativ diferita de cele ale firmelor deja existente in tara – si atat de multe denumiri interesante au fost ”luate” deja – dar ea trebuie sa fie reprezentativa pentru activitatea firmei si, de ce nu, compatibila cu personalitatea proprietarilor afacerii. Va recomand sa va alegeti cu grija denumirea firmei si sa folositi formule compuse, inventate de dumneavoastra si cu conotatii internationale. Internetul si intensa circulatie a persoanelor, bunurilor si serviciilor transforma afacerea dumneavoastra in una globala chiar daca nu ati dorit sau pregatit acest lucru.

Emblema reprezinta un semn sau o denumire menita sa deosebeasca comertul unei persoane juridice de comertul altei persoane. Acesta a fost primul element de identitate vizuala reglementat de legislatia romanesca post-revolutie. Legea 26/1990 reglementeaza modalitatea si conditiile in care poate fi inregistrata o emblema. Aceasta se inregistreaza la Oficiul Registrului Comertului si trebuie sa fie distincta de orice emblema inregistrata deja. Procedura de inregistrare a emblemei este asemanatoare cu inregistrarea denumirii firmei.
Apreciem ca emblema si modalitatile de reglementare, utilizare si protejare a ei sunt depasite de actuala conjuctura economica si de reglementarile mai recente din legislatia nationala. Spre exemplu, o emblema inregistrata la ORC in conformitate cu procedurile legale poate fi combatuta cu succes de catre proprietarul unei marci identice sau asemanatoare cu emblema sau elemente componente din acesta emblema. Daca apreciati ca afacerea dumneavoastra are elemente de identitate vizuala interesante, utile pentru promovare si succes si cu risc de a fi copiate de concurenta, inregistrarea marcii si nu emblema este solutia optima, spunem noi.

Marca este un semn de reprezentare grafica servind la deosebirea produselor sau serviciilor unei persoane fizice sau juridice de cele apartinand altor persoane. Pot sa constituie marci, semne distinctive cum ar fi: cuvinte, inclusiv nume de persoane, desene, litere, cifre, elemente figurative, forme tridimensionale, sunete si in special forma produsului sau ambalajului sau, combinatii de culori, precum si orice combinatie a acestor semne. Legea 84/1998 este actul normativ care reglementeaza marca, protectia sa si procedurile de inregistrare.

Titularul unei marci poate solicita protectia nationala pentru marca sa atunci cand face demersurile legale si inregistreaza marca la OSIM, oficiul national pentru inventii si marci. In acelasi timp protectia poate fi solicitata la nivel european – OHIM, sau international – WIPO. Trebuie sa stiti ca aceste demersuri nu sunt simple iar taxele destul de ridicate astfel incat apreciem ca este oportun sa procedati la inregistrarea unei marci la un nivel superior doar daca afacerea dumneavoastra are sau poate dobandi o anvergura extra-nationala. Mai trebuie sa stiti ca puteti parcurge aceste demersuri treptat, pe masura ce afacerea dumneavoastra creste si se justifica nevoia de a proteja elementele de identitate vizuala la nivel national, european apoi international.

Proprietarul unei afaceri mici ar trebui sa stie ca intreprinderea sa trebuie promovata in primele sale etape. Dupa ce aceasta a devenit cunoscuta pe piata pe care activeaza, el poate apela la serviciile unui profesionist in crearea elementelor de identitate vizuala si, in cele din urma, la parcurgerea procedurilor pentru inregistrarea marcii la nivel national. Atunci cand afacerea este destul de mare este oportun, si doar atunci, continuarea demersurillor pentru extinderea acestei protectii la nivel european sau international.


Ce este punctul de lucru al firmei si cat este de important? (28 Dec, 2019)

O intreprindere economica, fie ca este o societate comerciala de tip S.R.L., S.A., s.a.m.d. sau o persoana fizica autorizata poate desfasura multiple activitati comerciale in locatii diverse. Locatiile in care se desfasoara aceste activitati sunt denumite puncte de lucru.

O societate specializata in alimentatie publica, spre exemplu, poate detine un restaurant, un fast-food pe o artera de trafic intens dar si o rulota mobila prin intermediul careia sa vanda produse preparate la targuri si festivaluri. Aceasta societate va avea trei puncte de lucru, inregistrate la Oficiul Registrului Comertului cu activitatile pe care le desfasoara la fiecare dintre adrese.

Asadar orice locatie comerciala, industriala, ferma agricola, depozit, birou sau magazin poate fi punct de lucru si trebuie autorizat ca punct de lucru daca acolo se desfasora activitatea societatii. Inregistrarea se poate realiza la momentul infiintarii firmei dar si ulterior, oricand situatia o va cere si o noua activitate sau o noua locatie urmeaza a se deschide. Trebuie stiut ca pentru inregistrare este importanta adresa exacta a imobilului si activitatile care urmeaza a se desfasura la acea adresa. Activitatile care se declara in vederea inregistrarii sunt codificate conform CAEN si trebuie sa fie dintre cele care sunt precizate in obiectul de activitate al firmei. Pentru detalii privind obiectul de activitate al firmei, te invitam sa studiezi si articolul in care este descris detaliat acest aspect al existentei firmei.

Mai trebuie spus aici ca in situatia particulara in care o firma urmeaza a desfasura activitati in locatii cu caracter temporar, la ORC se va autoriza punct de lucru ”pe teren”. Exemplul dat mai sus cu rulota mobila este potrivit in acest sens.

Ne-am bucura sa va fim de folos! Adresati-ne o intrebare.


Cum sa ne alegem sediul social al firmei? (26 Dec, 2019)

Dictionarul ne spune ca sediu social este locatia unde o societate comerciala isi stabileste „domiciliul”. Sediul este un element de identificare important din punct de vedere procedural, deoarece actele administrative, fiscale, jurisdictionale sunt comunicate la sediul societatii.

Pentru majoritatea antreprenorilor romani, sediul social este locatia in care se desfasoara efectiv activitatea economica a intreprinderii. Pentru destul de multi antreprenori sediul social este apartamentul personal si nu de putine ori firma functioneaza in sufrageria patronului.

Primul lucru pe care trebuie sa il stiti de la noi este ca societatea are un sediu social, iar acest element este obligatoriu din punct de vedere legal, dar poate avea multiple puncte de lucru – locatii in care se desfasoara activitatile diverse. Daca caracteristica principala a sediului ar trebui sa fie stabilitatea, punctele de lucru se inchid, deschid sau isi schimba locatia cu flexibilitatea data de activitatea economica desfasurata.

Este util deci ca locul pe care il alegeti pentru sediul proaspetei firme sa fie o locatie la care aveti acces usor si pentru multa vreme din acel moment. O locatie izolata din mediul rural este greu accesibila pentru serviciile postale dar si pentru dumneavoastra. O locatie unde va este dificil accesul, unde va trebui sa negociati in permanenta cu proprietarul primirea corespondentei, chiar daca acest imobil este situat „in buricul targului” va este la fel de inutila precum una izolata geografic. Situatia ideala este aceea a unui imobil detinut in proprietate sau in folosinta indelungata.
Daca imobilul este situat intr-un imobil cu mai multe apartamente sau o casa familiala este mai putin important. Din acest punct de vedere trebuie doar sa stiti ca, in situatia unui apartament dintr-un bloc, veti avea nevoie de – este obligatoriu, dar e o procedura formala – acordul vecinilor din proximitate si a reprezentantului asociatiei de locatari. Tot asa, este nesemnificativ daca locatia este amplasata in mediul urban sau in cel rural, suprafata detinuta sau amplasamentul central ori periferic al locatiei.

Legea societatilor comerciale prevede ca la acelasi sediu vor putea functiona mai multe societati, daca este indeplinita cel putin una din urmatoarele conditii: a) imobilul, prin structura lui, permite functionarea mai multor societati in incaperi diferite; b) cel putin o persoana este, in conditiile legii, asociat in fiecare dintre societati; c) daca cel putin unul dintre asociati este proprietar al imobilului ce urmeaza a fi sediul societatii.

Un apartament cu 3 camera va putea deci sa fie sediul social pentru un numar de 3 societati comerciale, indiferent daca proprietarul imobilului are sau nu o calitate in una dintre aceste firme. Daca in acelasi apartament cu 3 camere exista deja inregistrat sediul a trei societati iar proprietarul acestui apartament doreste infiintarea propriei sale firme la aceasi locatie va intampina dificultati. Desi conditiile prevazute de lege sunt indeplinite in acest caz, nu uitati ca interpretarea legii o va face functionarul administrativ si ca exista o tendinta – e deja o traditie in acest sens – inspre interpretarea extensiva a obligatiilor impuse de lege. Va sfatuim sa nu fortati in situatii limita precum cea descrisa mai sus pentru ca va costa bani si timp.

Mai trebuie cunoscut faptul ca impozitul pe cladiri se calculeaza in functie de destinatia acestuia. Desfasurarea unei activitati economice poate reprezenta schimbarea destinatiei unui imobil si atrage dupa sine plata unor impozite marite. Exista totusi cateva conditii speciale care trebuie indeplinite pentru ca un imobil in care este inregistrat sediul unei firme sa fie apreciat a avea destinatie economica. De exemplu, daca la adresa cladirii este inregistrat sediul firmei la care nu se desfasoara nicio activitate economica, impozitul se calculeaza ca pentru cladiri rezidentiale in timp ce in situatia in care la adresa cladirii este inregistrat un sediu al unei societati care desfasoara activitate economica, iar cheltuielile cu utilitatile cad, conform contractului si conform situatiei faptice, in sarcina firmei, impozitul se calculeaza ca si cand cladirea este utilizata in scop economic. Nu uitati ca, in buna traditie romaneasca, aceste conditii se modifica des si este indicat sa va consultati cu un contabil inainte de a lua decizia privind alegerea sediului social.

Mai facem acum precizarea ca legislatia romanesca nu permite declararea unui sediu fictiv, de tipul sediilor companiilor din paradisurile fiscale. Exista posibilitatea deschiderii sediului social la adresa unui birou de avocat, dar noi nu recomandam aceasta posibilitate decat in lipsa oricarei alte alternative. Riscati sa nu primiti corespondenta la timp, iar consecintele nu le veti suporta decat dumneavoastra.

Ne-am bucura sa va fim de folos! Adresati-ne o intrebare.


Cat de important este obiectul de activitate al unei firme? (02 Nov, 2019)

Asa cum spuneam intr-un articol precedent, prima mea firma, constituita prin aportul serviciului de asistenta al ORC Timis, avea intre obiectele de activitate industria aviatica si cultura citricelor. Cred ca am ratat pe muchie plantatiile de trestie de zahar și piscicultura. Cum nu au fost foarte multi cei care au analizat actul constitutiv al acelei societati, nu am fost luat peste picior prea des pentru aceste “scapari”. De atunci insa, am inceput sa fiu atent la acest aspect al existentei unei firme.

Obiectul afacerii pe care vreti sa o deschideti, obiectul activitatii voastre economice este de fapt obiectul de activitate al firmei. Pentru o simplificare a activitatii de supraveghere fiscala, a activitatii statistice si de prognoza economia, autoritatile au organizat totalitatea activitatilor economice intr-un cod ce poarta numele de CAEN. CAEN este acronimul Clasificarii Activitatilor din Economia Nationala si, in ciuda denumirii sale este un cod european, international chiar existand corespondente (aproape) perfecte intre clasele de activitati din economia statelor europene.

Aceasta clasificare a fost proiectata pentru a permite gruparea pe criterii de omogenitate a datelor referitoare la “unitati statistice”, cum ar fi, de exemplu, o uzina sau un grup de uzine ce constituie o entitate economica, o întreprindere. Clasificarea asigura baza pentru pregatirea unei game largi de date statistice (productie, factori de productie, formarea de capital si tranzactiile financiare) ale acestor unitati.

In cursul anului 2008 a avut loc ultima revizuire completa a acestei clasificari statistice internationale iar CAEN 2008 este sistemul dupa care se realizeaza astazi organizarea obiectelor de activitate ale unei intreprinderi care functioneaza in sistemul de drept romanesc. Sa nu fiti deci surprinsi atunci cand consultantul va organizeaza ideile de afacere, preocuparile si pasiunile din care vreti sa faceti bani in coduri CAEN.

CAEN 2008 are 21 de sectiuni si cateva sute de coduri de actvitate, cu explicatiile aferente. Chiar daca pare explicit, ceea ce este un lucru bun, sunt nenumarate capcane in care puteti cadea atunci cand alegeti obiectul de activitate al firmei voastre. Incercati oricum sa acoperiti toate activitatile pe care doriti sa le desfasurati si introduceti toate codurile CAEN “interesante” chiar daca par a se dubla.

Trebuie insa sa stiti ca nu toate codurile CAEN aflate in nomenclator pot fi introduse. Exista nenumarate reglementari legale care prevad conditii speciale pentru o companie pentru a desfasura o anumita activitate economica. Si sa nu va ganditi acum doar la fabricarea munitiei, activitatile bancare sau de asigurari. Un consultant bine pregatit se va dovedi util atunci cand selectati codurile CAEN ale firmei voastre.

Pe de alta parte, nu introduceti coduri inutile sau pe care, doar intr-o excesiv de optimista viziune, le veti practica vreodata. Nu e doar inutil, dar devine lipsit de eficienta sa le analizati, modificati sau “updatati” atunci cand legislatia va solicita acest lucru. Cea mai potrivita abordare este aceea a introducerii in documente doar a activitatilor necesare si a celor utile. Nimic mai mult.

Functionarul ORC, sau consultantul nostru, va vor intreba despre codul CAEN principal, despre activitatea pe care o veti desfasura cu precadere. Despre asta va spun un singur lucru – codul CAEN principal este activitatea principala pe care o veti desfasura, cea care va aduce principalele venituri, dar nu uitati ca vorbim despre statistica, care nu e matematica exacta. Si nu uitati ca veti putea schimba obiectul principal de activitate cu un altul dintre celelalte atunci cand interesul vostru economic se va modifica.

Ne-am bucura sa va fim de folos! Adresati-ne o intrebare.


Ce trebuie sa stim atunci cand alegem denumirea unei firme? (19 Oct, 2019)

In cadrul procedurii de infiintare a unei firme, inregistrarea denumirii acesteia este prima operatiune care se face. De cealalta parte, din perspectiva proprietarului afacerii este intre primele lucruri la care se gandeste si cel de care leaga toate sperantele sale de notorietate sau bunastare.

La aproape 30 de ani de la coborarea capitalismului in Romania si in conditiile in care exista sute de mii de mici firme pe piata, alegerea unei denumiri originale si puternice nu este un lucru simplu.

In primii 20 de ani ai acestui capitalism romanesc procedurile Registrului Comertului impuneau inregistrarea unei denumiri cu un anumit grad de unicitate la nivelul unui judet. Functionarii cu competenta ai acestei institutii analizau solicitarile de inregistrare a unei denumiri printr-o comparatie cu firmele existente din acelasi judet exclusiv. Bineinteles ca acesti functionari erau mai relaxati in unele oficii, mai ales in judetele fara pondere economica importanta, acceptand solicitari ciudate. Asta a facut ca la un moment dat sa existe pe piata, in diverse locuri din tara, firme cu denumiri identice. Au aparut confuzii, unele grave si incidente cu consecinte de imagine pentru comerciantii seriosi.

Ca o consecinta a acestui lucru, de aproape 10 ani baza de date cu denumirile de firme este unica la nivel national iar Oficiile Registrului Comertului analizeaza similitudinile prin comparatie cu denumirile tuturor firmelor existente pe piata. Asta face din alegerea denumirii unei firme un exercitiu de creativitate dar poate duce si la compromisuri de nedorit.

Ce trebuie sa stim atunci cand alegem denumirea unei firme?

In primul rand faptul ca aceasta baza de date nu este publica. Si nu este gratuita. Orice analiza facuta pe internet privind disponibilitatea unei denumiri nu are nici o legatura cu realitatea. Singura verificare se face la Oficiul Registrului Comertului si se taxeaza de catre acesta. Iar pentru eficienta este potrivit sa aveti pregatite cel putin 3 variante de denumire (pentru ca 3 posibilitati va ofera formularul de inregistrare) pentru a plati o singura data taxa.

Apoi trebuie sa lasati deoparte orice incordare legata de inregistrarea acestei denumiri. Sunt 90% sanse ca denumirea pe care o doriti sa fie deja luata si sa fiti nevoiti sa faceti un compromis. In acest context trebuie sa stiti ca veti putea utiliza o denumire comerciala diferita in campaniile voastre de promovare. Sa va dau un exemplu. In 1994 in Hollywood se infiinteaza firma Dreamworks SKG. Cele 3 litere de la final provind de la Spielberg, Katzenberg si Geffen, celebrii producatori de film. Dreamworks era o denumire ce fusese deja “luata” si cei 3 au fost nevoiti sa isi adauge initialele lor. Abia 10 ani mai tarziu, dupa nenumarate campanii de promovare in care cei 3 au folosit doar forma prescurtata Dreamworks, si dupa ce si-au inregistrat aceasta marca la oficiul pentru inventii si marci, compania a fost in masura sa isi schimbe denumirea in forma pe care si-au dorit-o initial. Daca merge la case mai mari, sigur va merge si la voi.

Si mai exista si alte secrete, cum ar fi posibilitatea de a inregistra la Oficiul Registrului Comertului “emblema” firmei dar si posibilitatea inregistrarii unei marci la OSIM. Dar despre astea puteti afla de la consultantii nostri. Sau le veti afla intr-un articol viitor.

Ne-am bucura sa va fim de folos! Adresati-ne o intrebare.


De ce este important consultantul atunci cand ne infiintam o firma? (12 Oct, 2019)

Categoric infiintarea firmei este un pas important. Pe langa faptul ca o firma este instrumentul juridic pentru exercitarea cu succes a unei profesii sau mijlocul pentru obtinerea unui castig material, de foarte multe ori infiintarea unei firme ne pune in fata unor noi provocari si perspective, ne poate schimba in bine viata (sau ne-o schimba pur si simplu).

Este deci important sa faceti lucrurile cum trebuie. In considerarea celor mai bine de 15 ani de experienta in infiintarea  de firme, ne permitem cateva sfaturi.

Informatiile corecte si complete despre aceasta procedura sunt importante, dar mai important decat asta este ca aceasta procedura sa fie croita pe nevoile fiecaruia. Intr-o societate care a trecut de la productia de masa la personalizarea marfurilor si serviciilor este superflu sa vorbim despre asta. Cum se intampla deci ca 9 din 10 intrebari cu care suntem interpelati la prima intalnire cu clienti noi sunt “cat costa infiintarea unei firme?” sau “cat dureaza toata treaba asta?”. Pare ca nou venitii, tinerii mai ales, cunosc toate dedesubturile acestei operatiuni si ne calca pragul exclusiv din comoditate.

Imi amintesc ca prima mea firma am infiintat-o acum mai bine de 16 ani folosind serviciile “personalizate” ale Registrului Comertului. M-am trezit ca firma mea nou-nouta are 100 de obiecte de activitate, intre care productia de avioane si cultura citricelor. Mai mult decat atat, adresa de sediu era usor gresita si nu detineam toate autorizatiile de care aveam nevoie. Este extrem de important ca firma pe care o constituiti sa fie perfect croita pentru nevoile voastre, atat pentru cele din prezent cat si pe cele din viitorul programabil iar lucrul acesta nu este atat de simplu pe cat pare. Daca pretul poate fi determinant pentru unii dintre dumneavoastra in detrimentul calitatii atunci cand cumparati ardei in piata iar asta va poate afecta sanatatea la un moment dat, cum este potrivit  sa tratati chestiunea infiintarii unei firme?

Nu fac in acest moment o pledoarie in favoarea societatii pe care o conduc si care are o expertiza de 15 ani in astfel de operatiuni, fac o pledoarie in favoarea oricarui consultant cu bun simt si rabdare. Un avocat sau un contabil cu 4-5 ani de experienta, manat de un minim de corectitudine si care are rabdarea de a va asculta cu atentie pasiunile si obiectivele, care a realizat operatiunea asta de cateva zeci de ori macar va face o treaba mai buna decat blogurile scrise de tipi care se pricep sa vanda publicitate pe internet si nimic mai mult.

Sunt chestiuni simple, dar fundamentale ce pot sa iasa mai bine daca sunt facute de cei priceputi. Denumirea firmei, spre exemplu. Un brainstorming cu expertul care va explica care sunt limitarile si posibilitatile pe care le aveti vor duce cu siguranta la un rezultat mai bun. Alegerea sediului este un alt aspect simplu si fundamental in acelasi timp, cu atat mai mult cu cat chestiunea a fost complicata de autoritati  printr-o reglementare incoerenta.  Optiunea privind un anumit sediu poate sa aiba consecinte fiscale pentru acel imobil dar va poate crea si incompatibilitati daca este vorba despre plata TVA-ului, spre exemplu. Selectarea cu grija a obiectelor de activitate si declararea acestora la anumite locatii este un alt aspect important, si as putea continua. Dar despre fiecare dintre elementele acestea voi detalia in articolele care urmeaza.

Ne-am bucura sa va fim de folos! Adresati-ne o intrebare.


Solicitarile de finantare pentru tinerii fermieri si pentru dezvoltarea fermelor mici se depun din 1 august (01 Aug, 2018)

Solicitarile de finantare pentru tinerii fermieri si pentru dezvoltarea fermelor mici prin Programul National de Dezvoltare Rurala 2014 – 2020 pot fi depuse incepand de la 1 august 2018, fondurile totale disponibile ridicandu-se la 62,5 milioane de euro, se arata intr-un comunicat al Agentiei pentru Finantarea Investitiilor Rurale remis AGERPRES.

Intervalul de primire a cererilor de finantare este cuprins intre 1 august 2018, ora 9:00, si 31 decembrie 2018, ora 16:00.

‘Tinerii fermieri si fermele mici sunt doi piloni importanti care pot sustine dezvoltarea durabila a mediului rural romanesc. Avand in vedere ca nevoia de fonduri europene este mult mai mare decat alocarea pe care o avem la dispozitie, am stabilit impreuna cu Autoritatea de Management pentru PNDR praguri de calitate lunare, astfel incat sa putem finanta cele mai bune proiecte. Dorim sa prioritizam acele planuri de afaceri care au sanse mari sa se materializeze in investitii ce se pot dezvolta pe termen lung. Asa cum am afirmat si cu alte ocazii, lansam in acest an ultimele apeluri de primire a proiectelor pentru tinerii fermieri si le recomand tuturor solicitantilor sa completeze cu atentie cererile de finantare si, ulterior, sa respecte cu strictete planul de afaceri pentru care au primit finantarea PNDR’, a precizat directorul general al AFIR, Adrian Chesnoiu.

Alocarea financiara disponibila tinerilor fermieri in sesiunea 2018, prin sM 6.1, este de 11 milioane de euro. Primul prag de calitate lunar (aferent perioadei 1 – 31 august 2018) este de 90 de puncte s scade treptat pana la pragul minim de depunere de 25 de puncte, in intervalul 1 – 31 decembrie 2018, cu incadrare in alocarea bugetara.

Fondurile alocate in sesiunea 2018 prin sM 6.3 pentru investitii in dezvoltarea fermelor mici sunt in valoare de 51,5 milioane de euro, din care 3,71 milioane de euro sunt disponibili solicitantilor din teritoriul ITI – Delta Dunarii. Pragul de calitate pentru prima etapa lunara (1 – 31 august 2018) este de 55 de puncte s scade pana la pragul minim de 15 puncte, in perioada 1 – 31 decembrie 2018.

Intocmirea cererilor de finantarea se realizeaza conform Ghidului solicitantului s a anexelor aferente acestuia, disponibile gratuit pe www.afir.info, la sectiunea ‘Investitii PNDR’ iar depunerea documentatiei se realizeaza on-line, pe pagina oficiala de internet a Agentiei. Depunerea cererilor de finantare se poate opri inainte de termenul limita (31 decembrie 2018, ora 16:00), daca valoarea publica totala a proiectelor depuse (care au un punctaj estimat mai mare sau egal cu pragul de calitate) atinge plafonul de 200% din alocarea sesiunii.

In primele 5 zile calendaristice ale etapelor de depunere nu se aplica aceasta prevedere s sesiunea ramane deschisa chiar daca suma alocata a fost epuizata.


Comisia Europeana va amenda Google pentru sistemul de operare Android cu o suma-record (31 Jul, 2018)

Comisia Europeana va amenda Google pentru sistemul de operare Android, gigantul american fiind acuzat anterior de abuz de pozitie dominanta, prin faptul ca obliga producatorii de smartphone-uri sa instaleze serviciile si aplicatiile sale.

Reuters scria zilele trecuta ca o reuniune a sefilor europeni ai agentiilor de concurenta a fost amânata pentru a nu lasa loc de discutii odata cu vizita presedintelui american Donald Trump la NATO.

Google a fost deja amendata anul trecut cu 2,4 miliarde de euro pentru abuz de pozitie dominanta in privinta serviciului sau Google Shopping.

Investigatia de anul trecut s-a concentrat pe faptul ca Google isi favorizeaza propriile sale servicii online in cadrul motorului sau de cautare, care este cel mai popular din lume.

Investigatia pentru care Google va fi sanctionata vizeaza Android, prezent pe marea majoritate a smartphone-urilor si tabletelor vândute in intreaga lume.

Problema este complicata: Google produce Android si il face disponibil gratuit tuturor producatorilor de electronice. Practic, oricine poate produce gadgeturi cu sistemul Android.

Numai ca, desi sistemul de operare in sine este gratuit, acesta nu are nicio valoare daca utilizatorul final nu are acces la Google Play, magazinul cu aplicatii detinut de Google.

Este foarte probabil ca oamenii sa nu cumpere un smartphone care nu are acces la aplicatii deoarece acest lucru ar insemna ca nu este, in fapt, foarte inteligent si nu poti face prea multe cu el.

Asa ca producatorii de electronice au nevoie sa instaleze Google Play. Numai ca Google, pentru a le da acces la magazinul de aplicatii, le impune mai multe conditii, intre care cea mai importanta este aceea de a instala pe dispozitiv aplicatiile Google precum Gmail, YouTube, Google Maps, Chrome, Google Plus, Google Docs, Hangouts etc.

Google nu face profit direct din vânzarea smartphone-urilor sau tabletelor, dar producatorii acestora, precum Samsung, Huawei sau Xiaomi, fac bani.

Google face totusi sume consistente din faptul ca instalarea acestor aplicatii pe Android face foarte probabila utilizarea serviciilor in cauza de catre oameni, iar mai departe Google poate afisa reclame oamenilor.

Aptoide, un magazin de aplicatii care concureaza direct Google Play, a depus deja o plangere impotriva Google la Comisia Europeana, in vreme ce Nokia s-a plâns anii trecuti ca aplicatia sa de harti este discriminata. Este vorba de HERE Technologies, care acum este controlata de catre producatorii germani de masini BMW, Audi si Daimler.

Pe lânga telefoane si tablete, Android este prezent atât pe televizoare si ceasuri inteligente, dar si pe masinile cu sisteme avansate. Concomitent, Google a lansat recent o versiune Android Things, care vizeaza gadgeturile conectate la internet.

Marimea amenzii nu se stie, dar conform legislatiei europene, aceasta poate ajunge la 10% din cifra de afaceri.

Alphabet, holdingul care detine Google, a realizat in 2017 venituri totale de 110,8 miliarde de dolari, astfel ca 10% din cifra de afaceri inseamna cam 11 miliarde de dolari, ceea ce este urias.

Amenda data anul trecut aconta 2,6% din veniturile de 90 de miliarde de dolari ale Alphabet din 2016.

Dar sursele de la Bruxelles sustin ca amenda pentru Android ar urma sa fie mult mai mare. Un procent de 3% din cifra de afaceri ar insemna 3,3 miliarde de dolari, iar un procent de 5% din cifra de afaceri ar insemna 5,54 miliarde de dolari.

Cel mai probabil, Comisia Europeana va forta Google sa faca si o serie de schimbari semnificative in privinta Android. Executivul european ar putea cere Google sa nu mai forteze producatorii de electronice sa instaleze serviciile sale, dar acestia ar putea sa le instaleze in continuare din proprie initiativa, mai ales ca acestea sunt printre cele mai populare din lume.

In Rusia, Google a fost de acord ca utilizatorii sa poata schimba motorul de cautare implicit, iar Google a pierdut cota de piata in fata rivalului local Yandex, care a crescut de la 37% la 48%. Google a platit o amenda in Rusia si a fost de acord cu o serie de conditii.

Potrivit Bloomberg, cea mai vulnerabila aplicatie este Gmail, care ar putea fi inlocuita cu Outlook de la Microsoft. De asemenea, si Google Maps ar avea de furca cu Here Technologies.

YouTube are peste 1,8 miliarde de utilizatori, Gmail a depasit un miliard in anul 2016, la fel si Chrome. Google Maps a depasit acest prag inca din 2014, in vreme ce Android trecuse de 2 miliarde de dispozitive active inca din 2017.

De asemenea, zilnic sunt efectuate 3,5 miliarde de cautari pe Google Search, echivalentul a trei sferturi din total, conform Smart Insight.

Comisia Europeana a amendat deja Google anul trecut si, pe lânga investigatia legata de Android, mai are o investigatie legata de serviciul de publicitate AdSense.

Mai multi oficiali americani au criticat anterior Comisia Europeana din cauza amenzilor date gigantilor americani.

Pe lânga Google, Comisia Europeana a amendat Apple cu 13 miliarde de euro pe motiv ca a beneficiat de ajutor de stat ilegal in Irlanda.

De asemenea, a amendat cu 250 de milioane de euro Amazonpentru ajutoare fisclae primite in Luxemburg si cu alte 50 de milioane de euro Starbucks, in Olanda.

La inceputul acestui an,Qualcom a fost amendat de Comisia Europeana cu un miliard de euro pentru abuz de pozitie dominanta in privinta iPhone, iar in anii trecuti au fost amendati si gigantii Microsoft si Intel.

 


Orasul cu cea mai ridicata crestere a preturilor locuintelor din Romania (22 Jul, 2018)

Rezidentialul autohton continua sa fie caracterizat de un evident paradox: cel mai mare pret mediu pe segmentul apartamentelor este solicitat nu de catre vanzatorii din Capitala, des, punctual vorbind, cele mai scumpe proprietati aici pot fi gasite, ci de cei dintr-un alt mare oras al tarii, potrivit Imobiliare.ro.

Si in 2017, Cluj-Napoca este, fara drept de apel, cea mai „fierbinte“ piata a locuintelor din Romania. Potrivit unui raport de piata realizat de Analize Imobiliare (platforma dezvoltata de Imobiliare.ro), pretentiile proprietarilor din orasul de pe Somes au consemnat un avans de 6% in cel de-al treilea trimestru al anului, pana la 1.410 euro pe metru patrat util – asta in conditiile in care un apartament in Bucuresti a ajuns la o valoare medie de listare de 1.230 de euro pe metru patrat util. De mentionat este ca aceasta este cea mai mare crestere consemnata in randul marilor orase s a doua la nivel national (dupa Slatina, cu un plus de 9%).

Nivelul actual al preturilor apartamentelor clujene este cu 16,6% mai mare decat cel valabil in perioada similara din 2016. Potrivit datelor Analize Imobiliare, in orasul de pe Somes locuintele s-au scumpit cel mai mult in ultimii trei ani, reusnd astfel sa recupereze aproape integral scaderea consemnata pe parcursul recesiunii. Astfel, apartamentele sunt, in medie, cu 46,9% mai scumpe decat in trimestrul al treilea din 2014 s cu doar 1,7% mai ieftine decat in perioada similara din 2008. La o analiza mai detaliata a pietei locale, ies in evidenta discrepantele de pret semnificativ mai mici de la o zona la alta comparativ cu Bucurestiul. In momentul de fata, cele mai mari preturi solicitate de catre vanzatorii din capitala Transilvaniei se gasesc in zona centrala s ultracentrala (1.640 de euro pe metru patrat util), apoi in Plopilor (1.520 de euro pe metru patrat util), in Gheorgheni-Andrei Muresanu (1.500 de euro pe metru patrat util), in Zorilor (1.490 de euro pe metru patrat util), dar s in Marasti-Intre Lacuri-Aurel Vlaicu (1.440 de euro pe metru patrat util). Cele mai accesibile locuinte din Cluj-Napoca sunt insa cele din Floresti (790 de euro pe metru patrat util) s Baciu (950 de euro pe metru patrat util) – cea dintai zona dezvoltandu-se, in ultimii ani, ca un adevarat „cartier-satelit” al orasului. Cresteri pe linie Printre cartierele care au consemnat in trimestrul al treilea cresteri de pret peste media de 6% valabila la nivel de oras se numara Zorilor, cu un avans de 8,6%, zona centrala si cea ultracentrala (+7,3%), Someseni (+7,2%) si Manastur-Borhanci-Campului (+7,1%). Pe de alta parte, cele mai mici variatii de pret au avut loc in Baciu (unde pretentiile vanzatorilor au stagnat in ultimele trei luni), Iris (+2,9%), Plopilor (+3,7%), Grigorescu (+3,9%), dar si in Gheorgheni-Andrei Muresanu (+4,3%). Este semnificativ si  interesant de observat ca in niciunul dintre cartierele clujene nu au fost inregistrate scaderi de pret.


Motivele pentru care BMW a ales Ungaria si nu Romania, pentru noua fabrica de 1 miliard de euro (10 Jul, 2018)

Dupa doi ani de cand Mercedes a decis sa investeasca pentru a doua oara in Ungaria, evitand Romania, a venit si randul BMW sa anunte constructia unei fabrici in tara vecina, nu la noi. Argumentele alegerii sunt aceleasi, acum, ca si in 2016: infrastructura foarte buna si resurse umane calificate.

Pe 30 iulie 2016, Mercedes anunta o noua investitie in Kecskemét (Ungaria), dupa ce in 2012 finalizase prima investitie, iar in Romania s-au creat dezbateri aprinse din cauza ratarii acestei oportunitati. Totalul investitiilor alocate de Mercedes in Kecskemét se ridica, atunci, la doua miliarde de euro, cu toate avantajele create de dezvoltarea respectiva.

Iata ca istoria se repeta si Romania rateaza o noua oportunitate, de data aceasta investitorul fiind BMW, care s-a anuntat – pe 31 iulie 2018 – decizia de a aloca un miliard de euro pentru constructia unei fabrici in Ungaria (la Debrecen), nu in Romania.

„Debrecen este locul ideal pentru ca BMW Group sa isi extinda reteaua de productie. A fost ales in primul rand pentru infrastructura foarte buna, conexiuni logistice adecvate si proximitatea retelei de furnizori exitenti. Personalul calificat din zona locala a fost un alt avantaj cheie”, a mentionat BMW intr-o nota transmisa presei din Romania – care, desigur, a intrebat cum a fost aleasa Ungaria ca destinatie a acestei investitii.