O companie americana de servicii din Timisoara a luat birouri pentru 200 de angajati in proiectul ISHO dezvoltat de Ovidiu Sandor (23 Sep, 2017)

Americanii de la Survey Sampling International (SSI) au semnat cu Ovidiu Sandor pentru a inchiria spatii de birouri in prima faza a proiectului ISHO dezvoltat in Timisoara. SSI are in prezent 200 de angajati si cel mai probabil va contracta aproximativ 2.000 mp. De asemenea, tot in prima faza ISHO a mai semnat tot cu o firma de servicii. Ovidiu Sandor a demarat in a doua parte a anului trecut un proiect mixt in Timisoara, cu birouri si apartamente, o investitie totala de 130 de milioane de euro. Proiectul ISHO va fi dezvoltat etapizat, prima faza, de birouri, urmand sa fie finalizata anul viitor.

Timisoara a ajuns practic sa aiba un somaj negativ, cererea de angajati fiind mai mare decat numarul de someri. Chiar si asa, sunt in continuare firme care isi anunta intentia de a deschide centre in zona, concurenta de pe piata muncii fiind extrem de dura.

In total, proiectul de birouri ISHO Offices va fi impartit in trei faze, prima in primul trimestru din 2018, cu un total de 16.000 mp, a doua in T1 2019 cu alti 17.000 mp si a treia in T1 2020 cu alti 17.000 mp de spatiu inchiriabil de birouri. In total se va ajunge la 50.000 mp de birouri, iar spatiul per etaj va ajunge la 7.000 mp odata ce vor fi construite toate cele trei etape, spatiu pentru mai bine de 700 de angajati.

Anul acesta, in cursa pentru Timisoara, trei antreprenori locali se intrec pentru a livra noi proiecte moderne de birouri: Virgil Tornoreanu, care detine compania imobiliara Werk Property Group si mizeaza pe VOX Technology Park, Ovidiu Sandor si Iulian Dascalu, care va livra prima cladire din ansamblul OpenVille.

Piata imobiliara din Timisoara a traversat o perioada de acalmie pe care a depasit-o, iar in prezent exista o cerere substantiala de birouri de calitate.


Pagubitii FNI executa silit ASF. Autoritatea spune ca nu poate fi executata doar pentru ca este succesoare a CNVM (21 Sep, 2017)

Autoritatea de Supraveghere Financiara (ASF) sustine ca nu poate fi executata silit de catre creditorii FNI doar pentru ca a preluat drepturile si obligatiile CNVM si ca isi va apara drepturile si interesele, ce pot fi lezate de  decizia Judecatoriei Sector 5 Bucuresti, care a admis cererea Asociatiei Nationale pentru Protectia Investitorilor

Autoritatea de Supraveghere Financiara (ASF) nu a infirmat iformatiile potrivit carora ar putea ffi executata silit de creditorii FNI, sustinand doar ca va initia o actiune in instanta impotriva acestei decizii, pentru ca „nu exista temei legal, in prezent, pentru executarea silita a ASF in calitate de succesoare in drepturi si obligatii ale CNVM”

„Din consultarea portalului instantelor de judecata a fost identificat, pe rolul Judecatoriei Sector 5, un dosar avand ca obiect ”incuviintare executare silita” in care figureaza ca parti ASOCIATIA NATIONALA PENTRU PROTECTIA INVESTITORILOR (creditor) si AUTORITATEA DE SUPRAVEGHERE FINANCIARA (FOSTA COMISIE NATIONALA A VALORILOR MOBILIARE) – debitor, si in care, in data de 14.09.2017, instanta a admis cererea formulata. ASF nu cunoaste in prezent care este titlul executoriu supus procedurii mentionate sau care sunt documentele care se regasesc la acest dosar, avand in vedere ca incuviintarea executarii silite reprezinta o procedura necontencioasa, desfasurata fara citarea partilor”, a comunicat ASF.

Autoritatea precizeaza ca la data de 26.04.2013 a intrat in vigoare Legea nr. 113/2013 pentru aprobarea OUG nr. 93/2012 privind infiintarea, organizarea si functionarea Autoritatii de Supraveghere Financiara, lege in baza careia Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului a preluat de la fosta CNVM toate drepturile si obligatiile rezultate din actele juridice prin care aceasta a fost obligata, ca parte responsabila civilmente, la plata de despagubiri catre investitorii la FNI, precum si toate drepturile si obligatiile procesuale ale CNVM si calitatea procesuala pe care aceasta o avea in toate procesele si cererile aflate pe rolul instantelor judecatoresti (art. II din lege).

„In aceste conditii, nu exista temei legal, in prezent, pentru executarea silita a ASF in calitate de succesoare in drepturi si obligatii ale CNVM, ASF nepreluand de la fosta CNVM nicio obligatie aferenta calitatii de parte responsabila civilmente in cauza FNI. In masura in care va fi supusa unor proceduri de executare silita abuziva, cu incalcarea acestor prevederi legale fara echivoc, ASF intentioneaza sa efectueze toate demersurile procedurale necesare pentru apararea drepturilor si intereselor sale legitime”,, a informagt ASF.


Actuala infrastructura va actiona ca o piedica pentru cresterea economica (17 Sep, 2017)

Consiliul Investitorilor Straini (FIC) considera ca infrastructura este esentiala pentru dezvoltarea economica a Romaniei, fiind unul dintre cei trei piloni pe care tara noastra trebuie sa se concentreze daca vrea sa devina una dintre primele zece economii ale Uniunii Europene.

„Infrastructura de transport din Romania s-a dezvoltat foarte lent in ultimele decenii, din cauza unui cumul de factori precum: lipsa unei liste cu prioritati, discontinuitatea deciziilor de politici publice si slaba coordonare in executarea proiectelor abordate. Datele statistice sustin aceasta concluzie. Romania se apropie cu pasi rapizi, daca nu cumva a ajuns deja, in punctul in care actuala infrastructura va actiona ca o piedica pentru cresterea economica. Pentru a atinge nivelul standardului de viata din tarile vestice, Romania are nevoie de cel putin doua decenii de crestere economica puternica peste media europeana. Fara realizarea imediata a unor investitii solide in infrastructura, va fi imposibil de sustinut actuala crestere economica pe termen mediu si lung”, arata FIC, intr-un comunicat.

Conform Raportului de Competitivitate Globala 2016-2017, Romania se afla pe locul 88 din 139 de tari in ceea ce priveste calitatea infrastructurii, coborand doua pozitii fata de clasamentul din 2015-2016. De asemenea, Raportul de tara al Romaniei din 2017, elaborat de Comisia Europeana evidentiaza faptul ca in ultimul deceniu, Romania a inregistrat cea mai mare rata a investitiilor publice din UE si per ansamblu s-au inregistrat imbunatatiri. In ciuda acestui aspect, Romania se situeaza in continuare pe ultimul loc in UE in ceea ce priveste perceptia despre calitatea infrastructurii.

FIC considera ca eforturile depuse pana in prezent se dovedesc a fi insuficiente, asadar este vitala o schimbare in privinta abordarii proiectelor de infrastructura, autoritatile trebuind sa tina cont de mai multe aspecte cheie pentru dezvoltarea acesteia.

Unul dintre aceste aspecte, potrivit FIC, este trasarea unor obiective bine definite. „In prezent nu sunt clare prioritatile pentru urmatorii 3-5 ani, nici forma de finantare si nici modul de implementare a proiectelor de infrastructura”, considera FIC.

Totodata, potrivit FIC, Compania Nationala de Investitii Rutiere (CNIR) are nevoie de un cadru adecvat de guvernanta corporativa pentru a asigura un management de calitate, iar aceasta entitate ar trebui sa intre sub incidenta Legii nr. 111/2016 privind guvernanta corporativa. In acelasi timp, sunt importante clarificari cu privire la scopul si obiectivele CNIR, dar si desemnarea unitatii care se va ocupa de managementul proiectelor, mai ales ca lipsa managementului profesionist si a expertizei au condus de multe ori la intarzierea proiectelor fara motive intemeiate;

„Extrem de importante si pertinente pentru proiectele de infrastructura sunt claritatea, ierarhizarea si schemele de finantare, nu numai pentru facilitarea dezvoltarii unei infrastructuri puternice, ci si pentru depasirea blocajelor existente in prezent, care determina intarzieri in desfasurarea proiectelor. Este necesar un efort comun interinstitutional pentru realizarea acestui lucru”, mai arata reprezentantii FIC.

Ei mai considera drept aspect importante si definirea clara a criteriilor si prioritatilor investitionale ale Fondului Suveran de Dezvoltare si Investitii pe care Guvernul il infiinteaza, crearea unui cadru coerent pentru noua lege a parteneriatului public-privat, aspect pe care formele anterioare ale legii nu l-au avut si accelerarea absorbtiei fondurilor UE, intrucat aceasta continua sa fie foarte lenta. Fara fondurile UE, va fi aproape imposibil ca proiecte mari de infrastructura sa se dezvolte in Romania, spun reprezentantii.


Chinezii care fac cei multi bani in Romania (12 Sep, 2017)

Producatorul bicicletelor DHS, distribuitorul de scule si unelte Honest General Trading si reparatorul de electrocasnice Contex Digital Electronic domina topul celor mai mari companii detinute de chinezi in Romania. Presa prezinta topul celor mai mari 20 de afaceri chinezesti din
In Romania sunt inregistrate 4.820 de societati cu capital majoritar chinezesc, conform datelor Oficiului National al Registrului Comerțului.
Cele trei companii care domina topul firmelor chinezesti din Romania au inregistrat cifre de afaceri de peste 100 de milioane de lei in 2016.
In functie de profitul realizat in Romania, topul companiilor chinezesti se modifica usor. Astfel, compania detinuta de chinezi care inregistreaza cel mai mare castig pe plan local este distribuitorul de scule si unelte Honest General Trading. Acesta este urmat de producatorul bicicletelor DHS si de producatorul de echipamente de telecomunicatii ZTE.

In topul celor mai mari companii cu capital majoritar chinezesc ar putea intra si Rompetrol, avand in vedere ca in iulie autoritatile romane au aprobat tranzactia prin care China Energy Company Limited preia 51% din KMG International (fosta Rompetrol).

 


Motivele pentru care Dacia Duster nu va fi comercializata in SUA (03 Sep, 2017)

Dacia Duster e unul dintre cele mai cautate modele auto din Europa, insa nu va ajunge sa fie comercializat niciodata pe piata din Statele Unite ale Americii.

Cel putin asta sustine publicatia Diario Motor, care prezinta si motivele pentru care SUV-ul romanesc n-ar avea succes peste Ocean.

“In multe privinte, Dacia Duster e o masina unica. Poate fi folosita chiar si la off-road, e spatioasa si confortabila, la un pret accesibil. Chiar si asa, Dacia Duster nu va ajunge niciodata pe pamantul lui Trump, pentru ca va reprezenta un colaps urias comercial”, noteaza sursa citata.

Dar iata motivele pentru care Dusterul n-ar avea succes la americani:

Nu ar putea fi vandut sub brandul Dacia, complet necunoscut in SUA, sau Renault, asociat in acest caz cu produse de calitate slaba. Renault s-a retras de pe piata din SUA la sfarsitul anilor 80;

Motoarele disponibile pe Duster sunt lipsite de putere pentru ceea ce se cauta in SUA. Cel mai puternic motor de pe SUV-ul romanesc are 125 de cai putere, pe cand americanii cauta motoare cu transmisie automata si mult mai multi cai putere;

Daca Renault si Dacia s-ar alinia la cerintele pietei din SUA si ar creste puterea motoarelor, dar ar adauga si mai multe optiuni, atunci pretul ar ajunge undeva in jurul a 20.000 de dolari si n-ar mai reprezenta aceeasi optiune interesanta.

Potrivit publicatiei in cauza, singura varianta pentru ca Duster sa aiba succes in SUA ar fi sa fie vanduta sub brandul Nissan, cu care Renault are o alianta.


Milioane de tone din recolta Romaniei, trimise in Europa sau in tarile arabe (29 Aug, 2017)

E un an bun pentru agricultura, unde s-au inregistrat productii record, la grau, orz, rapita sau floarea soarelui.
Insa doar o parte din recolta va ramane in tara, spun agricultorii, care vor trimite milioane de tone de cereale, in vestul Europei sau in tarile arabe. Multi fermieri si-au construit silozuri si isi permit sa tina cerealele pana cand le creste pretul.

Cine a mizat anul acesta pe floarea soarelui va iesi cu profit bun. Este si cazul unui agricultor din Timis care a cultivat 400 de hectare.

Mircea Hodoșan, agricultor: “Floarea soarelui va fi recoltata, va fi vanduta unui dealer local si dealerul local o va vinde unei multinationale, pentru ca multinationalele fac comertul cu cereale indeosebi, in Romania, floarea soarelui, soia si rapita din vest: in Ungaria, Austria, Germania, cam astea sunt tintele de export.”

Roxana Degianski, agricultor: “Noi o vindem direct din camp, dar este destul de rentabil si sa o depozitam cand preturile vor fi un pic mai mari.”

Productie buna a fost si la orz. Potrivit Ministerului Agriculturii, in aceasta vara au fost recoltate peste doua milioane de tone, cea mai mare cantitate din ultimii 23 de ani.

Din camp, cerealele ajung apoi in silozuri. Marii fermieri si-au construit depozitele lor, inclusiv cu fonduri europene, ca sa nu mai piarda bani apeland la silozurile intermediarilor.

Pantin Jiva, inginer: ”Cumparatorii prefera marfa din silozuri pentru ca este pregatita, adusa la stas la parametri ceruti de ei. Nu sunt probleme de mucegai, de diferite boli, impuritati, corpuri straine.”

Vasile Lungu din Iasi spune ca investitia in asemenea depozite este una rentabila. Cerealele pot fi tinute si trei ani.
Din silozuri, cerealele pleaca in vestul Europei sau in portul Constanta.

Pentru al doilea an consecutiv Portul Constanta se situeaza pe primul loc in Europa in ceea ce priveste transportul de cereale. Am exportat cel putin 5 milioane tone de grau, ovaz sau floarea soarelui in cel putin 20 de state, printre care Albania, Algeria, Bangladesh, Kuweit, Liban sau Pakistan.

Cerealele reprezinta o treime din cantitatea de marfuri care tranziteaza portul Constanta.


Topul companiilor romanesti din Europa Centrala si de Est (22 Aug, 2017)

Topul celor mai mari companii din Europa Centrala si de Est (ECE) include si 65 de companii romanesti si, desi Romania creste ca evolutie a companiilor, tara noastra este inca sub potentialul economiei autohtone si sub potentialul PIB-ului.

Acestea sunt principalele concluzii ale studiului Coface Top 500 ECE, in care compania internationala de asigurari de credit raporteaza cu privire la cele mai mari 500 de companii din Europa Centrala si de Est, reflectand evolutiile din regiune. Topul complet poate fi gasit mai jos.

„Romania trebuie privita cu multa atentie in perioada ce vine. In ultimii ani, tot mai multe com-panii au crescut destul de mult incat sa intre in Top 500, de la 56 in 2013, la 65 in 2016. Cifra de afaceri medie a firmelor din Romania (891 milioane de euro) este inca sub majoritatea tarilor din Europa Centrala si de Est, insa a inregistrat cea mai mare rata de crestere in 2016 (+6,6%). Romania creste ca evolutie a companiilor, dar este inca sub potentialul economiei autohtone si sub potentialul PIB-ului, cu toate ca inregistreaza cea mai mare dezvoltare a acestui indicator din regiune”, a declarat Eugen Anicescu, Country Manager, Coface Romania.

Automobile Dacia este compania romaneasca situata cel mai favorabil in Top 500 companii din ECE. Ea se situeaza pe locul 14 la nivelul regiunii, cu o cifra de afaceri de 4,22 miliarde de euro si un profit net de 100,6 milioane de euro, in anul 2016.

Urmatoarea in top este OMV Petrom Marketing, cu afaceri de 3,25 miliarde de euro anul trecut si un profit net de 85 de milioane de euro. Pe locul trei se situeaza OMV Petrom SA, cu afaceri de 3,01 miliarde de euro si profit net de 200 de milioane de euro.

In clasament urmeaza, completand primele 10 locuri, Kaufland Romania, Rompetrol Rafinare, Rompetrol Downstream, British American Tobacco, Carrefour Romania, Lidl si Lukoil Romania.


Bursa de la Londra a selectat zece companii romanesti care pot „inspira Europa” (16 Aug, 2017)

Zece companii romanesti – Allview, B&B Collection, Complet Electro Serv, Elbi Electric & Lighting, Fan Courier, Gradinariu Import Export, Medist Group, Microfruits, Neptun, Vox Carrier – au fost incluse in raportul “1.000 de companii care pot inspira Europa”, realizat de bursa de la Londra.

Raportul, realizat anual London Stock Exchange (LSE), include IMM-uri europene care s-au facut remarcate in domeniul in care activeaza si care au potential semnificativ de crestere. Numarul de companii romanesti incluse in raportul bursei londoneze este similar cu cel din Ungaria si Cehia. Romania este depasita insa de Polonia, prezenta cu 30 de companii, in timp ce Bulgaria are doar cinci companii incluse pe aceasta lista.

Raportul detaliaza povestea unor companii incluse pe lista, inclusiv pe cea a producatorului romanesc de telefoane inteligente, Allview. “Allview a fost prima companie romaneasca care a lansat o tableta PC si prima care a dezvoltat un smartphone sub o marca romaneasca. In acest context, nu este, probabil, nicio surpriza ca acest brand este printre principalii jucatori pe piata locala si a reusit sa se extinda rapid pe piata europeana”, se afima in raportul bursei de la Londra.

Allview a patrus pe 20 de piete europene, printre care se numara Polonia, Spania si Lituania, avand in spate o echipa puternica care a creat o interfata prietenoasa si a echipat telefobul cu cele mai recente tehologii, se mai mentioneaza in raportul citat.


Criza de angajati in constructii: e nevoie de 600.000 de muncitori, iar constructorii sunt dispusi sa creasca salariile, daca statul ii ajuta (10 Aug, 2017)

Planurile guvernantilor de a construi mari proiecte cu bani europeni ar putea fi date peste cap. Si asta pentru ca in Romania sunt doar 377.000 de muncitori in domeniul constructiilor. La investitiile anuntate, chiar si daca doar o parte dintre ele ar fi realizate, necesarul este de 600.000 de angajati, atrage atentia Federatia Patronatelor Societatilor din Constructii.

“Angajam muncitori calificati in constructii, in Germania. Salariu: 1700 de euro/luna + bonusuri. Program de noua ore pe zi. Orele suplimentare sunt platite cu 12 euro/ora”, asa suna unul dintre sutele de anunturi de recrutare a personalului calificat din domeniul constructiilor.

Atrasi de salariile mai mari, zeci de mii de romani au plecat in tari precum Germania, Spania, Marea Britanie sau Austria, in speranta unui trai mai bun. Iar constructorilor le lipsesc zidari, sudori, instalatori si chiar si soferi.
Federatia Patronatelor Societatilor din Constructii trage un semnal de alarma.

“Preconizam ca in urmatoarea perioada, daca se va intampla ceea ce zic guvernantii, politicienii, in ceea ce priveste absorbtia fondurilor europene, si daca motorul privat functioneaza in continuare cum functioneaza acum, vor fi necesari aproximativ 600.000 de lucratori in domeniul constructiilor. Pentru 2016, au fost declarati 377.000 de lucratori”, a declarat in cadrul unei conferinte de presa Cristian Erbasu, presedintele FPSC si proprietarul Constructii Erbasu.

Un angajat calificat castiga la o firma de constructii un salariu mediu brut de 3.500 de lei, spune Calin Bichir, directorul general al Acvatot.

“Pentru a atrage specialisti, putem face un efort sa marim acest nivel de salarizare, atata timp cat exista facilitati. Totul este sa reusim sa atragem munictori de calitate, pentru a mari productivitatea, si in felul acesta vom putea mari salariile in mod substantial. Daca nu vom reusi sa atragem aceasta cateroie de muncitori si vor veni muncitori mai putin calificati, cresterile nu vor fi semnificative”, mai spune Bichir.

Aceasta este si una dintre solutiile prezentate de Bichir, care este si vicepresedinte al FPSC, pentru a pune punct valului de muncitori care parasesc tara. Pentru a putea creste salariile, constructorii vor o reducere a fiscalitatii in privinta taxelor pe salarii peste anumite limite.

“Nu suntem naivi”, mai spune Bichir. “Sigur ca nu vom reusi sa atagem toata comunitatea de romani care este plecata la munca in strainatate, insa multi dintre ei lucreaza la negru sau in conditii impropri. Vrem sprijinul guvernului in acest sens”, mai spune constructorul.

A doua solutie identificata de FPSC este cea a calificarii tinerilor care termina liceul sau facultatea. Multi dintre tineri prefera somajul decat o calificare in domeniul constructiilor.

Cea de-a treia solutie se refera la atragerea fortei de munca din est. Nu doar in domeniul hotelier au fost adusi muncitori din tari exostice pentru noi, ci si in constructii. “In conditiile in are Guvernul va demara programul de investitii, pentru ca aici e motorul economic, vom avea nevoie si de anumite facilitati pentru a atrage forta de munca din Republica Moldova, Bulgaria si de ce nu, din Asia”, mai spune directorul general ala Acvatot.


Energia solara o va depasi pe cea nucleara pana la sfarsitul acestui an (03 Aug, 2017)

Un nou set de date furnizate de GTM Research sugereaza faptul ca adoptarea intr-un ritm tot mai rapid a energiei solare pe plan mondial ar putea duce la o situatie in care capacitatea ei globala, exprimata in gigawati, ar putea rivaliza cu aceea generata de energia nucleara pana la sfarsitul anului 2017, informeaza weforum.org.

Desi energia nucleara depaseste in prezent energia solara in ceea ce priveste capacitatea de productie, anumiti experti au prezis ca energia solara ar putea deveni cea mai mare sursa de energie din lume pana in 2050.

Noile date, disponibile in cel mai recent numar al publicatiei Global Solar Demand Monitor, indica faptul ca energia solara va ajunge la o capacitate de aproximativ 390 de gigawati in acest an. Totodata, cele mai recente cifre comunicate de Nuclear Energy Institute sugereaza ca energia produsa in acest moment de centralele nucleare la nivel planetar este de 391,5 gigawati.

Avantul energiei solare a incetinit usor – dupa o crestere considerabila cu 77,8 gigawati in 2016, fata de cresterea de 50,3 gigawati in 2015, va urma, cel mai probabil, o crestere de 81,1 gigawati in 2017. Totusi, GTM Research se asteapta ca aceasta crestere sa continue intr-un ritm constant, iar capacitatea globala a energiei solare sa ajunga la 871 de gigawati in 2022.

Capacitatea este insa doar una dintre piesele acestui ‘puzzle’. Energia nucleara se afla inca mult in fata energiei solare in ceea ce priveste electricitatea generata (2.476.671 gigawati/ora in comparatie cu 375.000 gigawati/ora). Agentia Internationala pentru Energie (IEA) preconizeaza ca energia solara ar putea deveni cu usurinta cea mai mare sursa de energie din lume pana in anul 2050 gratie costurilor sale de productie tot mai scazute si avantajelor tot mai mari pe care le ofera.

Energia solara ar putea ajuta omenirea sa isi reduca dependenta de combustibilii fosili, o misiune de care oamenii au cu disperare nevoie, in conditiile in care emisiile nete de 37 de gigatone de CO2 per an au facut ravagii la scara planetara, cauzand incalzire globala, evenimente meteorologice extreme si milioane de decese.