Amenzi de peste 500.000 lei pentru comercializarea necorespunzatoare a lichidului de parbriz(feb. 13, 2011)

Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) a aplicat peste 170 de amenzi, in valoare totala de 523.000 lei, mai multor agenti economici care au incalcat prevederile legale privind comercializarea lichidului antigel si a lichidului de spalare parbrize, informeaza institutia, intr-un comunicat de presa.

Astfel, in urma unui control, organizat la finalul lunii ianuarie, ANPC a retras de pe piata produse in valoare de aproapre 15.000 si a oprit temporar de la comercializare alte produse in valoare de de aproximativ 230.000 lei.

De asemenea, ANPC a aplicat 174 de amenzi contraventionale in valoare totala de 523 000 lei si 175 de avertismente.

Autoritatea pentru Protectia Consumatorilor a verificat 573 de operatori economici si a identificat incalcari ale legislatiei la mai mult de jumatate dintre acestia.

Au fost constatate deficiente privind:

1. Respectarea prevederilor HG 937/2010 privind ambalarea lichidului antigel si a celui de spalare a parbrizelor

Ambalajele acestor produse trebuie sa fie proiectate si realizate astfel incat sa impiedice orice pierdere de continut si sa nu fie susceptibile la atacul continutului sau sa formeze cu acesta compusi periculosi. Ambalajul si sistemele de inchidere trebuie sa fie rezistente si solide pentru a se evita slabirea acestora si pentru a indeplini criteriile de securitate in conditiile unei manipulari normale. Recipientele prevazute cu sisteme de inchidere trebuie sa fie proiectate astfel incat ambalajul sa permita inchiderea in mod repetat, fara pierdere de continut. Recipientele care contin preparate oferite sau vandute publicului larg nu trebuie sa aiba o forma si/sau un design de natura sa atraga sau sa stimuleze curiozitatea copiilor ori sa induca in eroare consumatorii; acestea nu trebuie sa aiba o prezentare si/sau o denumire ca cele utilizate pentru produsele alimentare, pentru hrana animalelor sau pentru produsele medicinale sau cosmetice. Recipientele trebuie sa indeplineasca cel putin una dintre urmatoarele conditii: sa fie prevazute cu un sistem de inchidere de siguranta pentru copii; sa aiba o indicatie tactila de pericol; sa fie conforme cu specificatiile tehnice prevazute in anexa 3 la HG 1408/2008 privind clasificarea, ambalarea si etichetarea substantelor periculoase.

2. Respectarea prevederilor HG 937/2010 privind etichetarea lichidului antigel si al celui de spalare a parbrizelor

Pe ambalaj trebuie indicate lizibil, in mod clar si in asa fel incat sa nu se poata sterge urmatoarele informatii: denumirea comerciala sau denumirea prin care furnizorul identifica produsul; numele, adresa completa si numarul de telefon ale persoanei stabilite pe teritoriul Comunitatii care raspunde de introducerea pe piata a produsului, indiferent ca este producator, importator sau distribuitor; denumirea chimica a substantei/substantelor periculoase prezente in preparat; simbolurile si indicatiile de pericol; natura riscurilor specifice atribuite – fraze R; recomandari de prudenta – fraze S; cantitatea nominala – masa nominala sau volumul nominal al continutului, in cazul preparatelor oferite sau vandute publicului larg; inscrierea pe eticheta a denumirii chimice a substantei/substantelor periculoase prezente etc.

3. Respectarea prevederilor OG 80/2000 privind certificarea, omologarea si introducerea pe piata a materialelor de exploatare auto si, in cazul lichidului antigel, respectarea prevederilor Ordinului 2135/2005

In vederea introducerii pe piata si/sau a comercializarii, materialele de exploatare trebuie inscriptionate cu toate informatiile stabilite de reglementarile in vigoare; in cazul in care dimensiunile sau natura produsului nu permit inscriptionarea direct pe produs, informatiile se inscriu pe ambalajul individual. Materialele de exploatare certificate trebuie sa aiba aplicate, dupa caz, marci de certificare a conformitatii sau numarul certificatului de conformitate. Obligatia aplicarii marcajelor revine exclusiv titularilor certificatelor de conformitate, declaratia de conformitate reprezintand asumarea raspunderii de catre producator, de reprezentantul acestuia sau de importator in privinta conformitatii materialelor de exploatare introduse pe piata cu cele certificate. Este interzisa comercializarea de materiale de exploatare destinate a fi utilizate pe vehicule rutiere sub denumiri care pot crea confuzii, precum si a celor marcate necorespunzator.

4. Respectarea prevederilor legale in cazul promotiilor

In cazul ofertelor speciale, consumatorul trebuie sa fie informat neechivoc cu privire la data de incepere a promotiei, incetarea promotiei sau, daca este cazul, faptul ca oferta speciala se refera la stocul de bunuri disponibil, data de incepere a perioadei in care se aplica pretul special sau sau alte conditii specifice.

5. Afisarea la loc vizibil a unei plachete cu numarul de telefon INFO CONSUMATOR 0800 080 999 (apel gratuit in reteaua Romtelecom), precum si adresa, numarul de telefon, numarul de fax, adresa de e-mail pentru CJPC, respectiv CPCMB, in a carui raza teritoriala se afla operatorul economic si adresa site-ului oficial al ANPC: www.anpc.ro.

6. Alte abateri (produse cu termenul de valabilitate depasit, legalitatea functionarii, afisarea in mod vizibil a denumirii unitatii, a codului unic de inregistrare la Registrul comertului din care sa rezulte obiectul/obiectele de activitate al/ale societatii pentru care este autorizata sa functioneze, precum si afisarea si respectarea orarului de functionare, afisarea preturilor si tarifelor in mod vizibil si intr-o forma neechivoca, usor de citit etc).