Denumirea firmei, emblema si marca inregistrata, care este cea mai potrivita si cand se folosesc? (04 Jan, 2020)

Intr-un articol anterior am facut cateva recomandari privind denumirea firmei. Va invit sa cititi acest articol aici. Acum voi face doar cateva consideratii generale privind denumirea firmei legat de imaginea societatii dumneavoastra.

Alegerea unei denumiri potrivite pentru firma dumneavoastră nu este un demers usor. Dincolo de faptul ca aceasta denumire trebuie sa fie semnificativ diferita de cele ale firmelor deja existente in tara – si atat de multe denumiri interesante au fost ”luate” deja – dar ea trebuie sa fie reprezentativa pentru activitatea firmei si, de ce nu, compatibila cu personalitatea proprietarilor afacerii. Va recomand sa va alegeti cu grija denumirea firmei si sa folositi formule compuse, inventate de dumneavoastra si cu conotatii internationale. Internetul si intensa circulatie a persoanelor, bunurilor si serviciilor transforma afacerea dumneavoastra in una globala chiar daca nu ati dorit sau pregatit acest lucru.

Emblema reprezinta un semn sau o denumire menita sa deosebeasca comertul unei persoane juridice de comertul altei persoane. Acesta a fost primul element de identitate vizuala reglementat de legislatia romanesca post-revolutie. Legea 26/1990 reglementeaza modalitatea si conditiile in care poate fi inregistrata o emblema. Aceasta se inregistreaza la Oficiul Registrului Comertului si trebuie sa fie distincta de orice emblema inregistrata deja. Procedura de inregistrare a emblemei este asemanatoare cu inregistrarea denumirii firmei.
Apreciem ca emblema si modalitatile de reglementare, utilizare si protejare a ei sunt depasite de actuala conjuctura economica si de reglementarile mai recente din legislatia nationala. Spre exemplu, o emblema inregistrata la ORC in conformitate cu procedurile legale poate fi combatuta cu succes de catre proprietarul unei marci identice sau asemanatoare cu emblema sau elemente componente din acesta emblema. Daca apreciati ca afacerea dumneavoastra are elemente de identitate vizuala interesante, utile pentru promovare si succes si cu risc de a fi copiate de concurenta, inregistrarea marcii si nu emblema este solutia optima, spunem noi.

Marca este un semn de reprezentare grafica servind la deosebirea produselor sau serviciilor unei persoane fizice sau juridice de cele apartinand altor persoane. Pot sa constituie marci, semne distinctive cum ar fi: cuvinte, inclusiv nume de persoane, desene, litere, cifre, elemente figurative, forme tridimensionale, sunete si in special forma produsului sau ambalajului sau, combinatii de culori, precum si orice combinatie a acestor semne. Legea 84/1998 este actul normativ care reglementeaza marca, protectia sa si procedurile de inregistrare.

Titularul unei marci poate solicita protectia nationala pentru marca sa atunci cand face demersurile legale si inregistreaza marca la OSIM, oficiul national pentru inventii si marci. In acelasi timp protectia poate fi solicitata la nivel european – OHIM, sau international – WIPO. Trebuie sa stiti ca aceste demersuri nu sunt simple iar taxele destul de ridicate astfel incat apreciem ca este oportun sa procedati la inregistrarea unei marci la un nivel superior doar daca afacerea dumneavoastra are sau poate dobandi o anvergura extra-nationala. Mai trebuie sa stiti ca puteti parcurge aceste demersuri treptat, pe masura ce afacerea dumneavoastra creste si se justifica nevoia de a proteja elementele de identitate vizuala la nivel national, european apoi international.

Proprietarul unei afaceri mici ar trebui sa stie ca intreprinderea sa trebuie promovata in primele sale etape. Dupa ce aceasta a devenit cunoscuta pe piata pe care activeaza, el poate apela la serviciile unui profesionist in crearea elementelor de identitate vizuala si, in cele din urma, la parcurgerea procedurilor pentru inregistrarea marcii la nivel national. Atunci cand afacerea este destul de mare este oportun, si doar atunci, continuarea demersurillor pentru extinderea acestei protectii la nivel european sau international.